Nie przegap mobilnej rewolucji

Nie przegap mobilnej rewolucji

Czy wiesz, jaki procent ruchu w Internecie pochodził w Polsce z urządzeń mobilnych w grudniu 2012 roku? Około 6,5%. A czy wiesz, jaki był w maju 2017? To 63,5%. Na pewno nie przegapiłeś tego faktu? Ups… Przegapiłeś? Możesz zapytać, czy to toś zmienia. Hmmm… Nie tylko to „coś” zmienia. To zmienia wszystko.

Spójrz na wykres udostępniany przez serwis StatCounter dla Polski:

null

A teraz spójrz na taki sam wykres dla całego świata:

null

Jesteś zaskoczony? Ja jestem. Jak widać z drugiego wykresu ruch mobilny w Internecie przekroczył na świecie ruch z komputerów stacjonarnych dopiero pod koniec października 2016. Dlatego też rok 2016 ogłoszono tak długo oczekiwanym „The Year of Mobile”. W Polsce się tym jednak zupełnie nie przejęliśmy. U nas ruch mobilny przekracza ruch z komputerów stacjonarnych już od kwietnia 2015 roku!

Jeśli prowadzisz jakikolwiek biznes, to dane te powinny być dla Ciebie wiedzą podstawową. Sposób pracy z wykorzystaniem smartfona jest zupełnie inny niż z komputerem stacjonarnym. Dwie najważniejsze różnice:

  • smartfon ma mniejszy ekran, używany jest zwykle w pionie i jest obsługiwany palcami (hmmm… przeważnie) – ekrany komputerów stacjonarnych są zwykle dość duże i panoramiczne,
  • smartfona ma się cały czas przy sobie, liczy się ciągła dostępność, korzysta się z niego często w dużym pośpiechu – do komputera stacjonarnego siadamy zwykle wieczorem, na luzie, bez pośpiechu.

 

Co z tego wynika?

Pierwsza i podstawowa sprawa. Posiadasz stronę internetową swojej firmy? Bez względu na to czy jest to zwykła, prosta wizytówka, czy też rozbudowana strona informacyjna, to jeśli nie jest będzie ona poprawnie wyświetlana na urządzeniach mobilnych, to na starcie straciłeś wszystkich klientów, którzy szukali Twojej firmy za pomocą komórki. Pamiętaj też, że Google już od jakiegoś czasu promuje w swojej wyszukiwarce strony responsywne (czyli takie, które poprawnie wyświetlają się zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i na urządzeniach mobilnych). Jeśli Twój klient szuka jakiegoś produktu, to Google podsunie mu jako pierwszą stronę responsywną. Czy to aby nie będzie strona Twojej konkurencji?

WNIOSEK 1:
Jeśli Twoja strona lub sklep internetowy nie są responsywne, to zmień to jak najszybciej!

Kolejna sprawa. Jeśli korzystasz ze smartfona, to wiesz, co to są aplikacje mobilne. Zauważyłeś już pewnie, że duże firmy bombardują klientów przekazami typu „Pobierz nasz program i zyskaj zniżki przy zakupach!”. Dlaczego to robią? To dość proste. Jeśli uda Ci się przekonać klienta, aby pobrał, zainstalował i zatrzymał Twoją aplikację na swoim telefonie, to masz go w kieszeni. Dosłownie i w przenośni. Taki klient, dopóki ma na swoim telefonie Twoją aplikację, nigdy nie zapomni o Twojej firmie. Logo Twojej firmy co chwila bije go po oczach z ekranu startowego jego komórki. Dlaczego napisałem, że są to „duże” firmy? Dlatego, że jeszcze do niedawna wykonanie i utrzymanie aplikacji mobilnej było po prostu drogie i stać było na to wyłącznie firmy z odpowiednimi zasobami. Jednak to się zmienia bardzo szybko.

WNIOSEK 2:
Wpisz w strategię swojej firmy wykonanie i obsługę aplikacji mobilnej!

Czy można wyciągnąć z podanych wcześniej faktów więcej wniosków? Pewnie, że można. Zrobię to w kolejnych artykułach na blogu.
 

Autor: 

Projektant systemów informatycznych, przedsiębiorca, właściciel firmy TNT Systemy Informatyczne. Z wykształcenia mgr inż. informatyki.